Rätt rekrytering och rätt annonsering
När det kommer till rekrytering så gäller det att veta hur man ska göra och vad man ska tänka på. Det är en massa olika saker som behöver klaffa så att säga. Det bör vara en intressant och välskriven jobbannons för att attrahera de rätta kandidaterna till exempel. Sedan så gäller det även att posta denna annons på rätt ställe. Det kan göra hela skillnaden. När du ska utforma en annons så kan det vara bra att ha hjälp med det. I detta verktyg gör du enkelt nya rekryteringsannonser till exempel.
Det är bra att lägga ner tid på att göra en bra annons, så väl som det är bra att lägga ner tid på att hitta de bästa annonskanalerna för dina jobbannonser och den typ av tjänst som du ska utannonsera. Det kan göra att rätt sorts kandidater attraheras.
Hitta rätt annonskanaler
När du ska hitta de rätta annonskanalerna så bör du fundera på om du ska betala eller inte betala för dem. Det är ju din egen budget som styr detta. Det är även bra att ha koll på siffror. Det kan du få genom att investera i ett rekryteringsverktyg.
Det är inte fel att höra sig för med andra. Kanske du vet någon som har en likadan roll som den du tänkt anställa? Fråga dem hur de hittade sitt jobb.
Fundera sedan över vilka kanaler på nätet som potentiella kandidater finns och är aktiva i.
Kolla även upp var andra inom samma bransch annonserar. Det kan vara lockande att välja de största och vanligaste kanalerna men tyvärr är det inte alltid så enkelt. Det krävs lite mer än så.
Annonsering i tryckt media är så klart bra det med och kan hjälpa till en del. Men idag är det oftast online som allt sker.
Annonskanaler att välja bland
Här är en lista på några av de annonskanaler som du kan välja bland. Några av dem är större och dessa fungerar i stort sett överallt. Andra är mer lämpliga för en nischad jobbannonsering. Tänk även på att flera av de olika sociala medierna kan fungera alldeles utmärkt för jobbannonsering. På dessa ställen når du ut till många.
Stora breda annonskanaler:
Monster: Här finner du ett stort antal unika besökare i månaden och mängder av registrerade Cv:n. Aktiv i stora delar av världen.
CareerBuilder: Verksamma sedan 20 år tillbaka samt att de finns i väldigt många länder. Detta är en av de största aktörerna.
LinkedIn: På denna sajt kan du hitta miljoner kandidater över hela världen. Det finns även möjlighet att kontakta kandidaterna direkt och sprida jobbannonser till riktade målgrupper. Det är en mycket populär annonskanal.
StepStone: Riktar sig speciellt till chefer och specialister. God räckvidd nationellt och internationellt.
Arbetsförmedlingen: Platsbanken ger möjlighet till kostnadsfri annonsering med räckvidd inom Sverige. Dessutom har de även flera andra tjänster du kan få tillgång till om du behöver
Metrojobb: Når många platssökande i Sverige. Snabb och enkel annonsering även om du inte annonserar via ett rekryteringssystem.
Jobbsafari: Jobbsafari.se har med 75 000 jobbannonser dagligen en av Sveriges största jobbdatabaser. Aktiva i Norge med jobbsafari.no och Danmark genom jobbsafari.dk.
Blocket Jobb: Blockets sajt och mobila sida gör det möjligt att nå ett riktigt stort antal potentiella kandidater. En förhållandevis ny annonskanal men som etablerat sig ordentligt på den svenska marknaden.
Gör rätt sorts annons
Sedan gäller det ju även annonsen görs på rätt sätt. Tipsen för hur du gör platsannonsen säljande finns i denna länken. Så kolla av den innan du sätter dig ner för att göra din egen. Det finns även en mängd andra bra tips på nätet så väl som det finns smarta mallar att använda dig av.